https://www.facebook.com/pages/Kedai-Online-Hasliza/250318831818519?ref=hl

Wednesday 18 June 2014

Apa Ertinya saya Menganut ISLAM

Buku : Apa Ertinya saya Menganut ISLAM
Terbitan: Dewan Pustaka Fajar

Alhamdullilah, syukur dapat menghadiri kuliah maghrib di Masjid Sg ular bersama suami tersayang. Terima kasih abah, sebab bawa mama ke majlis ilmu ini. Tenang dan damai sahaja hati ini. 
Baiklah.. akak nak berkongsi sedikit ilmu yang akak pelajari semalam. Apa ertinya saya menganut islam, kitab ini terbahagi kepada 2 bahagian. Tetapi semalam hanya permulaan tajuk sahaja yang sempat diulas oleh Ustaz Zul. Belum sempat di kupas.

"Bahagian pertama, membentangkan sifat-sifat yang wajib ada pada setiap muslim supaya dengan sifat-sifat tersebut ia menjadi muslim."

Saya mestilah  beriman!!! 
Itulah permulaan tajuk yang di sebut oleh ustaz Zul. Apa yang perlu kita lakukan supaya menjadi orang yang beriman. Perlu melakukan kebaikan dan jauhkan kemungkaran. Setiap diri mesti bertanggungjawab ke atas dirinya.
Untuk beriman mesti ada ilmu, Tauhid, Aqidah,Usuludin . Tanpa ilmu kita akan rugi selama-lamanya. Amalan yang dilakukan hanyalah sia-sia sekiranya tiada ilmu Allah. 

Apa ertinnya kita mengaku sebagai umat islam, tetapi tidak menurut perintah Allah. Khas buat muslimat. Apa yang dimaksudkan menutup aurat. Bukan sekadar menutup kepala tetapi seluruh anggota kecuali muka dan tapak tangan.

Rata-rata sekarang sudah menjadi trend membalut aurat bukan menutup aurat. Kita sepatutnya  melonggarkan pakaian agar tidak menampakkan bentuk tubuh yang mengiurkan. 

Pengalaman, pada mulanya akak susah juga. Setiap kali keluar dari rumah suami akan berpesan.. labuhkan tudung mama dan jangan lupa pakai stokin. Memanglah perkara baru agak leceh sedikit. Nasihat demi nasihat dari suami tersayang akak sudah terbiasa. Sekarang berasa sangat selesa. Kalau keluar dari rumah akak akan pastikan penampilan mengikut syarak yang telah digariskan dalam islam.

Pesanan untuk diri sendiri, pakailah pakaian yang di redhai Allah. 

1 comment: