https://www.facebook.com/pages/Kedai-Online-Hasliza/250318831818519?ref=hl

Saturday 26 April 2014

Tips untuk anak yang malas solat

Ramai dikalangan ibu bapa menghadapi masalah anak malas solat. Saya juga mengalaminya. Allahuakbar..hanya Allah saja yang tahu perasaan ini. Ibu mana yang tidak sedih, setiap kali disuruh macam-macam alasan yang diberi.

Sudah berbuih mulut ini memberi nasihat apatah lagi membebel. Anak buat tidak endah saja. Bila saya tanya kenapa abang Ngah tidak solat, dengan selamba dia menjawab malas hendak solat.

Lepas kuliah subuh, suami ada memberitahu kepada saya satu tips dari ustaz, macam mana hendak menyuruh anak bersolat. Bila saya dengar macam tidak logik pula.

Azan maghrib berkumandang, suami sudah ke masjid. Abang sulung sudah mengambil wuduk. Angah masih dengan kereta mainannya. Saya menyapanya, jom kita solat. Alasan yang biasa diberi. Baiklah kalau abang ngah tidak solat , ummi tidak akan beri nasi. Matanya memandang ke arah saya. Saya nekad dan tetap pendirian. Tidak akan beri nasi kepadanya. Sudah mengalirkan air mata, baik ummi abang ngah  solat.

Kesimpulanya, anak mesti mematuhi arahan ibu bapa, terutama bab berkaitan ibadah. Ibu bapa perlulah bertegas dalam mendidik anak-anak.

Akhir sekali , saya akan kongsikan  bagaimana didik anak mengikut cara Rasulullah s.a.w.

Sekian.


No comments:

Post a Comment